Drie eenvoudige oefeningen voor oudere mensen om de balans te verbeteren

In de loop van ons leven raakt ons lichaam versleten. We kunnen dingen niet meer op dezelfde manier uitvoeren als een paar jaar geleden. Daardoor komen ouder wordende mensen in aanraking met een reeks problemen. Een van de meest voorkomende en zeer problematische leeftijds-gerelateerde problemen is de achteruitgang van het vermogen om stabiel op uw voeten te blijven staan. Het is belangrijk om te begrijpen dat het verliezen van uw balans onveilig is voor elk individu, maar het vooral gevaarlijk kan zijn voor senioren.

Helaas zijn senioren vanwege een aantal chronische ziektes zoals hoge bloeddruk, de ziekte van Parkinson, Alzheimer en zelfs een verminderd gezichtsvermogen, gevoeliger voor het verliezen van hun balans. Dit kan resulteren in schadelijke misstappen en vallen, zeker in vergelijking met de meerderheid van de mensen.
U kunt dergelijke ongelukkige incidenten echter gemakkelijk vermijden door simpelweg een beetje tijd en moeite te steken in het verbeteren van uw balans. Er zijn een aantal oefeningen voor ouderen om de balans te verbeteren, waardoor u niet alleen stabiel blijft, maar die ook leuk en verfrissend kunnen zijn! Kijk hier beneden voor meer informatie over 3 uiterst nuttige oefeningen om de balans te verbeteren.

  1. De touw-wandeling

De touwwandeling is precies wat de naam doet vermoeden, u loopt over een touw! Ontspan, het is geen koord en u zult niet in de lucht lopen! In feite is deze balansering door touwwandeling oefening vrij eenvoudig. Het enige wat u hoeft te doen is een touw, draad of nylon in een rechte lijn van de ene kant naar de andere kant op de vloer te leggen.
Probeer er vervolgens overheen te lopen. Spreid uw armen wijd open terwijl u loopt en zorg dat u uw voeten steeds op de lijn neerzet. Probeer ten minste 15 tot 20 stappen op het touw te zetten voordat u naar een andere activiteit overschakelt. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat op het touw lopen bijdraagt aan een goede coördinatie en balans.

  1. Flamingo

Flamingo is een eenvoudige en seniorvriendelijke oefening die niet alleen de balans verbetert, maar ook helpt om aan uw houding te werken. Het houdt in dat u op één voet staat. Het gaat als volgt:

U gaat op een voet staan en de andere houd u omhoog. Terwijl u zich in deze positie bevindt, plaatst u  ter ondersteuning uw hand op een stoel of een ander voorwerp en strekt u het andere been naar voren. Zorg ervoor dat uw rug, schouders en hoofd recht blijven.Flamigo oefening om balans te verbeteren
Houd de positie ongeveer 10-15 seconden vast voordat u ongeveer 5 seconden ontspant. Herhaal de oefening ongeveer 5 keer voor één been voordat u naar de andere gaat. Voer deze oefening dagelijks uit om binnen enkele dagen een immense verbetering van uw balans te zien!

  1. Stoel-squats (kniebuigingen)

Op en neer gaan kan een uitputtende beproeving zijn voor oudere mensen. Het is gemakkelijk om het evenwicht te verliezen als u gaat zitten of probeert op te staan, wat kan resulteren in een val. Het oefenen van squats of kniebuigingen is echter een goede manier om dit probleem op te lossen. Dit is hoe u deze oefening uitvoert:stoelsquat oefeningen om balans te verbeteren

Begin door voor een stoel te gaan staan. Zorg ervoor dat uw benen op heupbreedte van elkaar staan. Til uw borst iets op terwijl u uw rug recht houdt en naar voren buigt alsof u gaat zitten. Zorg ervoor dat u ook uw knieën buigt. Op dit punt moet uw hele lichaam naar voren leunen, beginnend bij de heupen. Als het lukt, zweef u een paar seconden boven de stoel. Anders pauzeert u even voordat u gaat zitten. Probeer ongeveer 10 – 15 seconden in positie te blijven voordat u uw voeten omhoogtrekt om de oorspronkelijke staande positie te hervatten.

 

Voor de beste resultaten, voert u deze eenvoudige oefeningen voor ouderen elke dag of zeker om de dag uit, om het evenwicht te verbeteren. Het is tevens belangrijk om actief te blijven en een gezonde levensstijl aan te nemen.

Denk eraan, het enige wat u hoeft te doen is dagelijks deze oefeningen te doen en u zult zich nooit meer zorgen hoeven te maken dat u uw evenwicht verliest!

Kijk voor meer informatie over ouderenzorg op onze website: https://www.zeliszorg.nl/

Leave a comment