fbpx

7 Tips Over Hoe U De Beste Thuiszorg Kunt Kiezen

De kans is ontzettend groot dat het er toch echt een keer aan zit te komen, u op een gegeven moment zorg voor uzelf of voor uw naasten moeten zoeken. Nu zijn er echt talloze soorten mogelijkheden voor waar u terecht komt. Door de vele zorgorganisaties is het nu eenmaal een stuk makkelijker om de organisatie te kiezen die het beste aansluit bij uw wensen en eisen. Tenminste, dat zou je zeggen.

Echter blijkt het dat er nog altijd een hoop onduidelijkheid bestaat over het kiezen van de beste thuiszorg. Mocht u hier ook mee in de maag zitten dan is het tijd om u eens de top 7 meest handige tips te laten zien voor hoe u nu eigenlijk de beste thuiszorg kunt kiezen.

Tip 1: Geen doorverwijzing nodig van de huisarts

De eerste stap is om te kijken of de zorgorganisatie geen doorverwijzing hanteert van de huisarts. Een zorgorganisatie die geen doorverwijzing hanteert is namelijk veel makkelijker in staat om gepaste hulp te bieden aan haar cliënten.

Doorverwijzingen nemen iedere keer weer veel te veel tijd in beslag, tijd die u niet echt hebt als het aankomt op de zorg. Door de zorgorganisatie te kiezen die geen doorverwijzing hanteert hoeft u ook niet bang te zijn dat u of uw naasten de zorg misloopt die ze nodig hebben.

Tip 2: De zorgtaken zijn zorgvuldig verdeeld

Een goede thuiszorgorganisatie is tevens in staat om de zorgtaken zorgvuldig te verdelen. Een handjevol bedrijven, waaronder Zeliszorg, is in staat om tijdens de intake al een verdeling te maken. Hierbij wordt er gekeken wat de cliënt nog allemaal kan en wat voor taken er bij de mantelzorger en de thuiszorg komen te liggen.

Door deze verdeling is het een stuk makkelijker om de draaglast van de zorg te verdelen. Dit is voor zowel cliënt als voor de werknemers prettig, zij zijn zo in staat om gepaste zorg ten alle tijden te bieden aan de cliënten in de thuiszorg.

De zorgtaken worden verdeeld tijdens het intakegesprek

Tip 3: Onderzoek of ze een VOG hanteren

De beste thuiszorgorganisatie van het land zetten de veiligheid van de cliënten altijd op de voorgrond. Zo hanteren wij bij Zeliszorg de regel dat medewerkers altijd een VOG moeten hebben. Dit staat ook wel voor de Verklaring Omtrent Goed gedrag.

Dankzij deze verklaring heeft u tenminste meer zekerheid over de veiligheid van u of uw naasten die u onderbrengt bij onze thuiszorg. U weet tenslotte zeker dat u te maken heeft met een betrouwbaar team wat altijd weer met passie voor de maatschappij aan de slag zal gaan met het verlenen van de beste zorg.

Tip 4: Bekijk of de organisatie een MIC gebruikt

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er sprake is van een bepaald incident tijdens de thuiszorg. Misschien is er iemand gevallen of misschien is iemand flauw gevallen of een medicatiefout gemaakt.

Dit kan natuurlijk allemaal voorkomen, het is alleen wel belangrijk dat u zoekt naar de organisatie die een MIC gebruikt. Een MIC staat ook wel voor ‘melding incident cliënt’. Deze melding brengt namelijk met zich mee dat er een analyse zal volgen over de vraag hoe dit voorkomen had kunnen worden.Incident? Maak het bekend! logo

 

Tip 5: Goede thuiszorg heeft vakmensen

Dit is iets waar we wel zeker over kunnen zijn, een goede thuiszorgorganisatie heeft alleen vakmensen in dienst. Alle medewerkers moeten gediplomeerd zijn om over voldoende kennis te beschikken. Er komt nu eenmaal een hele hoop kijken bij de thuiszorg.

Daarnaast moeten zij regelmatig cursussen volgen om zo bijscholing te krijgen. Zo zien ze gelijk welke taken ze wel of juist niet mogen uitoefenen. Door effectieve bijscholing en een hoge mate van kennis is het team van Zeliszorg elke dag in staat om u of uw naasten de best mogelijke zorg te verschaffen.Bijscholing voor vakmensen in de thuiszorg

Tip 6: Check of er een zorgregisseur is

Bij een kwalitatief goede en professionele zorgorganisatie zult u eigenlijk altijd een zorgregisseur terugvinden. Dit is ook wel het eerste aanspreekpunt tussen de cliënt en de zorgorganisatie. Deze persoon zorgt er onder andere voor dat de zorgtaken goed zullen verlopen binnen de thuiszorg.

Ook zorgt hij of zij ervoor dat u of uw naasten direct bij een persoon terecht kunnen met alle vragen. Bij Zeliszorg vinden de cliënten dit centrale aanspreekpunt een ware toevoeging van de zorg. Voor vragen moeten cliënten namelijk snel terecht kunnen, dit aanspreekpunt biedt hier de optimale gelegenheid toe.

Tip 7: Er is sprake van een goede communicatie

De laatste tip die wij mee kunnen geven is om te bekijken of de zorgorganisatie die u op het oog heeft wel een goede communicatie heeft. Deze stap behoeft iets meer uitleg, het is namelijk een cruciaal onderdeel van de thuiszorg! Bekijk eerst of de thuiszorg wel 24 uur beschikbaar is per dag, u moet immers in staat zijn om hen op ieder mogelijk moment in te schakelen.

Daarnaast is het handig om te bekijken hoe de flexibiliteit van het bedrijf is. Zo werken wij van Zeliszorg ook wel met ‘Carenzorgt’. Dit programma zorgt ervoor dat elke cliënt en zijn/haar betrokken hulpverleners, mantelzorgers en familileden altijd in staat zijn om bepaalde taken in te delen of om iets door te geven aan de thuiszorgorganisatie. Dit maakt het een stuk makkelijker en vooral sneller om de thuiszorg soepel te laten verlopen.

Zorgorganisatie met goede communicatie

U ziet wel dat er nog aardig wat voorbereiding komt kijken bij het zoeken naar de juiste thuiszorg voor u of uw naasten. Als het aankomt op zorg wilt u namelijk wel de beste optie kiezen, het is toch een belangrijke stap om te zetten. Wanneer een zorgorganisatie aan alle bovenstaande tips voldoet dan weet u met zekerheid dat u te maken heeftt met een betrouwbaar en professioneel team.

Wij van Zeliszorg zijn er altijd voor u op het gebied van zorg en hulpverlening. Neem anders eens een kijkje op onze website om zelf in te zien wat Zeliszorg voor zowel u als voor uw naasten kan betekenen. Kwalitatief goede zorg voor cliënten, dat is waar wij ons elke dag weer voor in weten te zetten!

Leave a comment